Každoroční prestižní akci, již 28. ročník Veletrhu nápadů učitelů fyziky uspořádala Katedra aplikované fyziky a techniky Pedagogické fakulty v Českých Budějovicích. Dorazilo přes 120 učitelů fyziky z Česka a Slovenska. Konference byla plná zajímavých příspěvků s nápady, fyzikálními pokusy a dalšími tvořivými aktivitami ze všech oblastí fyziky pro druhostupňové, ale i středoškolské učitele. Hlavním cílem konference bylo předat učitelům fyziky nápady na zajímavé aktivity do výuky tak, aby mohli žáky lépe motivovat a pomoci jim fyziku zvládnout a porozumět jí.
Některé experimenty byly připraveny pro použití v reálném životě, jako například příspěvek doc. Jiřího Tesaře a Václava Meškana o využití termokamery a dronu v terénu pro zmapování a následný odchyt srnčat před senosečí. Takové příklady ukazují studentům možnosti propojení fyziky s jinými předměty – v tomto případě s biologií, kdy vzhledem k volbě tématu zároveň získávají kladný vztah k přírodě.
I když je fyzika vyučována až na 2. stupni ZŠ, nezapomnělo se ani na 1. stupeň ZŠ. Kateřina Vágnerová a Jitka Houfková představily tipy na nejpovedenější aktivity pro předškoláky s názvem „Bádání s nadšením“.
V pátek vystoupil i autor naší publikace 3D tisk ve výuce fyziky Vladimír Vochozka, který představil zajímavý pokus s názvem Modely „magnetického auta“ a oblouku. Model oblouku je používaný k demonstraci rozkladu sil. V příspěvku byly ukázány dvě situace, kdy se oblouk chová jako „samonosný“, a kdy nikoli. Tento jev lze nejlépe vysvětlit na základě pokusu s komponenty vytvořenými na 3D tiskárně. Vše je možno si vyzkoušet s pomocí učebnice 3D tisk ve výuce fyziky, kde je pokus podrobně popsán i s videonávody.
Následující den zaujala návštěvníky také POSTER SESSION, kde doc. Jiří Tesař představil ukázku digitální verze učebnice Fyzika 1 včetně příkladů typů interaktivních cvičení.
Všem účastníkům děkujeme za inspirativní podněty a za příjemně strávený čas na konferenci.
NÁPADY KAM SE PODÍVÁŠ
Letošní 28. ročník Veletrhu nápadů fyziky, který uspořádala Katedra aplikované fyziky a techniky Pedagogické fakulty v Českých Budějovicích, byl plný nápadů do výuky i v terénu. Některé nás chytly i za srdce. Nás nejvíce zaujal příspěvek od Jiřího Tesaře a Václava Meškana o využití termokamery a dronu pro zmapování a odchyt srnčat před senosečí, ale i spoustu dalších příspěvků na tipy do výuky učitelé určitě ocenili. Podívejte se na momentky z veletrhu.